tisdag 30 april 2013

New York-entreprenörer pitchar sin idé på iEvening

I veckan besökte jag iEvening – ett event för nya företagare som anordnades av Allan Brody. Allan är en av grundarna till Silicon Alley som är ett IT- och kommunikationskluster av företag på Manhattan. Deltagarna fick inledningsvis öva på att sälja in sin idé på 60 sekunder, en så kallad elevator pitch, inför en fiktiv jury. Ett råd som gavs av Allan Brody var att en elevator pitch framför allt ska ses som en språngbräda till ytterligare möten med potentiella investerare. Pitchen ska därför besvara frågorna; ”vad är produkten?”, ”vem ska du sälja den till?” och ”vad vill du ha från investerarna?” Allan liknade pitchen vid en sång och rekommenderade alla deltagarna att skriva ner en exakt pitch, ord för ord, och sedan lära sig den utantill; ”Pitch as if you were singing to the Yankee Stadium”. Eventet var ett intressant smakprov på hur entreprenöriella nätverk i NY kan jobba i form av coachning för nya företagare. Praktisk träning i att sälja sin affärsidé till potentiella affärspartners är en av nycklarna till framgångsrikt företagande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar