tisdag 1 juni 2010

Jag vill vara ledig...


“jag vill bara leva på en grön kvist
bara leva mitt liv med en skön twist
dekadenta fester när jag tänker efter
vill jag bara vara på konstant semester”


Det är visserligen en av verserna i Mange Schimdt’s imponerande humoristiska låt ”ledig”, men det skulle lika gärna kunna vara en sanningsenlig liten vers direkt kopierad från miljöpartiets valmanifest.

Peter Eriksson gästade nyligen SvD’s korseld där han föga förvånande fick frågan av Sanna Rayman om det var lämpligt att en tillväxtfientlig politiker intog näringsministerposten. Peter Eriksson svarade då att det inte nödvändigtvis var frågan om att vara för eller emot tillväxt som var relevant för jobbet, utan att det var innehållet som var det viktiga. Innehållet är mycket riktigt det viktiga, men är utgångspunkten tillväxt eller icke tillväxt, finns anledning att tro att innehållet kommer att se olika ut. Vad ska betala för den välfärd och de klimatförbättringar som miljöpartiet begär om tillväxt inte är ett alternativ? Man kan undra om Peter Eriksson resonerar likadant även när det gäller övrig politik, att det inte är av betydelse om det bör finnas fler eller färre jobb i Sverige – det är ju innehållet som räknas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar