måndag 22 april 2013

"USA är ett samhälle av tonåringar"

Jakob Trollbäck driver sedan 1999 företaget Trollbäck + Company på Manhattan. Han kom till USA på semester första gången 1987 och förstod genast att det var där han ville bo. 1990 flyttade han till USA för att jobba för företaget Bob Greenbergs byrå R/Greenberg innan han startade eget nio år senare. I dag har Trollbäck + Company ett flertal stora kunder som Nike, CBS och Volvo och hjälper främst kunder med grafik för TV, film och reklam. Trots att Jakob uppskattar den amerikanska mentaliteten ser han också vissa brister. "USA är ett samhälle av tonåringar" säger han. 

Jakob Trollbäck, grundare av företaget Trollbäck + Company
Jakob berättar att han alltid varit den som pratat mycket och som gärna testar nya saker. Han beskriver sin första erfarenhet av skillnaden mellan den svenska och amerikanska mentaliteten strax innan han flyttade hit. 

"När jag kom till USA så var det många av mina vänner hemma i Sverige som trodde att jag absolut inte skulle lyckas. Amerikanerna däremot sa; 'kom till NY – det kommer gå jättebra för dig'. Jag trodde ju att det verkligen att det menade det, men efter ett tag inser man att det bara är ytligt".

Vi diskuterar om det kan finnas ett värde av den typen av mentalitet trots att den är ytlig. Jakob pekar på sin egen erfarenhet och menar att lovorden från amerikanerna trots allt sporrade honom att faktiskt komma iväg. 

"Här säger alla 'let's do that, nu kör vi'. Men de menar inte så mycket med det, det är lite som en metallåda där en gubbe hoppar upp och säger 'you're great, you're great'. Känslan är lite som att USA är ett samhälle av tonåringar".

När det gäller fördelarna med att driva företag framhåller Jakob kulturen som den yttersta faktorn för hur bra företagsklimatet är. Politik däremot, tror han inte har någon större påverkan på kulturen eller på viljan att driva företag. Han menar att migrationen till USA troligen spelar in till stor del när det gäller företagande, genom ett kulturellt arv. Ett bristande socialt skyddsnät är en annan faktor som Jakob tror driver på företagandet. Han gör en liknelse med dem som hoppade från World Trade Center när byggnaden brann. 

"Det var ju inte så att de på något mirakulöst sätt skulle överleva, men vad hade de för val? Det brann ju i byggnaden. Det fungerar lite likadant med det sociala skyddsnätet, man har inte så mycket val här än att satsa det man har. Man kan dela upp USA i två spalter; en där vi bara skulle kunna importera saker rakt av och det skulle vara bra, och en som skulle innebära en trade-off av något slag. Till den första spalten hör till exempel öppenheten och att våga kommunicera. Men det kommer troligen att komma till Sverige så småningom. Sedan finns det saker i den andra spalten som kanske inte är lika eftersträvansvärda. Det amerikanska systemet är troligtvis ohållbart i längden. Det skandinaviska kommer å andra sidan att överleva". 





  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar