onsdag 18 augusti 2010

Thatcher ler genom Björklund


Klockan ett på eftermiddagen kan tiden för en åttaåring liknas en sen övertidsdrabbad kväll för en vuxen. Dagen har varit en smärre evighet som klänger sig fast och nyps om vart annat. Jag minns just en sådan eftermiddag när jag själv gick i årskurs två. Det var mattelektion, och bredvid mig satt en mycket begåvad pojke som hette Alexander. Till skillnad från oss andra som i kontinuerlig lunk successivt tragglade igenom mattebokens hundratals sidor var Alexander klar för länge sedan. Han var Djurgårdare och ägnade sig därför åt sin nästa begåvning – att rita DIF-märken. Han suckade ideligen och stampade rastlös med foten. Men istället för att ge Alexander en ny mattebok, med svårare tal som möjliggjorde hans talang att klättra ytterligare en nivå, blev han lämnad att förfina sina talanger i DIF-märkeskonst. Det finns en djup orättvisa i att inte tillåta en sådan matematisk fallenhet utvecklas fullt ut om eleven själv önskar det.

Igår föreslog Jan Björklund (fp) att spetsgrupper ska tillåtas i grundskolan, tack och lov. I praktiken innebär det att elever som Alexander skulle få särskild undervisning. Det må vara på bekostnad av DIF-märkena, men jag tycker nog det är värt det. Det är en åtgärd som skulle komma både individen och samhället till gagn. Margaret Thatcher sa det redan för länge sedan:

”Let our children grow tall, and some taller than others if they have it in them to do so”

4 kommentarer:

  1. Kan inte annat än applådera. Hoppas bara dom får med sig resten av alliansen.

    SvaraRadera
  2. Tack för idolbilden på Maggie. Hon var en stark ledfyr i det röda 70-talets Sverige.

    SvaraRadera
  3. Right on spot som vanligt och mycket bra beskrivet. Samtidigt får jag en stor klump i magen när jag läser det. Du skrev om min sons låg- och mellanstadietid. Han sa att han "mådde illa" av alla räknesagor som skulle ritas och alla enkla tal som fyllde sidorna.

    I högstadiet fick han gå i en spetsmattegrupp (på försök i Kunskapsskolan) och han blommade ut fullständigt och fick jobba med gymnasiematte i 8:an och guess what, han älskar matte nu!

    Tyvärr har vi ytterligare ett mattegeni (en åttaåring)i familjen och det gör mig ont att veta vad hon ska få gå igenom de närmaste åren...
    Hoppas allt är bra med dig och dina söta systrar, Keep up the good work!
    kram
    C

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera