fredag 19 april 2013

Idékulturen annorlunda i USA

I dag träffar jag David Dangoor, Sveriges honorära generalkonsul på honorärkonsulatet i New York. Dangoor har tidigare varit vice VD för det internationella bolaget Philip Morris, och har ett flertal ledningsuppdrag i både svenska och amerikanska företag. Bland annat för Lifetime Brands, BioGaia AB och New York City Ballet. 

Dangoor är uppvuxen i Sverige, men har mer än 25 års erfarenhet från affärslivet i USA. Han påpekar bland annat att en av de viktigaste skillnaderna mellan amerikanskt och svenskt näringsliv är idékulturen. I USA förkastar man inte idéer lika snabbt som det kan finnas en tendens att göra i Sverige, menar Dangoor. Vill någon i ett team i ett amerikanskt företag ha förslag på hur en idé kan utvecklas tar de andra team-medlemmarna uppgiften på allvar och försöker verkligen tänka till, hur märklig idén än kan verka. I Sverige säger man i stället i ett väldigt tidigt stadium att idén är dålig eller ogenomförbar.


David Dangoor, Sveriges honorärkonsul i New York.

Vi diskuterar hur detta troligen kan vara relaterat till att den svenska uppfattningen av trygghet bygger mycket på att saker och ting ska vara beständiga. Förändring är vanligtvis inte ett lika välkommet inslag i Sverige. "Titta på dem som sitter här" säger Dangoor och pekar med en svepande handrörelse över restauranglokalen där vi äter lunch. – "Alla här vill ha förändring".

Han jämför också den amerikanska idékulturen med att slänga upp ett gäng lappar mot en vägg för att se vilka som fastnar. I Sverige väljer man snarare ut två lappar från första början och satsar intensivt och fokuserat på dessa två. Vi söker gärna samförstånd och samtycke i Sverige, vi sticker sällan ut. I USA är ingen rädd för nya idéer.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar