I veckan besökte jag iEvening – ett event för nya företagare som
anordnades av Allan Brody. Allan är en av grundarna till Silicon Alley som är ett IT- och
kommunikationskluster av företag på Manhattan. Deltagarna fick inledningsvis
öva på att sälja in sin idé på 60 sekunder, en så kallad elevator pitch, inför
en fiktiv jury. Ett råd som gavs av Allan Brody var att en elevator pitch
framför allt ska ses som en språngbräda till ytterligare möten med potentiella
investerare. Pitchen ska därför besvara frågorna; ”vad är produkten?”, ”vem ska
du sälja den till?” och ”vad vill du ha från investerarna?” Allan liknade
pitchen vid en sång och rekommenderade alla deltagarna att skriva ner en exakt
pitch, ord för ord, och sedan lära sig den utantill; ”Pitch as if you were
singing to the Yankee Stadium”. Eventet var ett intressant smakprov på hur
entreprenöriella nätverk i NY kan jobba i form av coachning för nya företagare.
Praktisk träning i att sälja sin affärsidé till potentiella affärspartners är
en av nycklarna till framgångsrikt företagande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar