Hennes senaste politiska utspel kom mellan en Quick-Step och en Pasodoble, och i veckan har hon kunnat ses i reklamen för Sveriges mest kända matvarukedja, nämligen ICA. Gudrun Schyman gör allt vad PR-guden kräver och tillber människors alltför underskattade förmåga att appelleras av politiska känslointryck. I en någorlunda graciös snurr och okonstlad dansutstyrsel väcker hon ett sensibelt engagemang hos flertalet osäkra väljare. För den som inte riktigt orkar låta sitt huvud spinnas runt i sakdebatten utgör Gudrun Schyman ett okomplicerat och jordnära alternativ som en folkvald representant. Åtminstone så länge hon inte adresserar sakfrågor, vilket hon inte bemödat sig att göra det senaste halvåret, och troligtvis inte kommer göra fram till valet heller.
Vad som kan vara bra att känna till för den som tycker att Schyman skulle göra ett festligt och färgglatt inslag i riksdagen är att hon på FI’s partikongress 2005 förnöjsamt nynnade med i egenhopknåpade visor med textrader som ”Jag hatar dig du jävla man” och ”Här ser du en kvinna som hatar dig så mycket – vi ska slita dig i stycken”.
Let’s Dance-skrudens festliga skimmer som låter uppvisas i TV ska inte förväxlas med Schymans personliga humör och framförallt inte agenda. Men för den som helt vill utrota män ur Sverige finns ett stadigt alternativ. Det alternativet heter Feministiskt Initiativ och bär en tung, svart folkdräkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar